Wakacje, to chyba najbardziej wyczekiwany czas w roku, nie tylko przez dzieci
i studentów. Słońce, podróże, poznawanie nowych miejsc i…………..ODWOŁANY LOT?! A gdzie w tym wszystkim spokój? Bez obaw, to właśnie on jest jednym z naszych priorytetów przy współpracy z klientami. Dlatego wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, prezentujemy kolejną poradę, czego możesz domagać się w przypadku odwołanego lotu:
Po pierwsze: alternatywa!
Jeśli Twój lot został odwołany, linie lotnicze muszą zaproponować Ci alternatywne połączenie, które pozwoli Ci dotrzeć do miejsca docelowego Twojej podróży. Prawa pasażera, w przypadku odwołanego lotu zależne są od tego, czy pasażer przyjmie taki lot alternatywny czy nie.
Po drugie: Twoja decyzja
Jeśli zdecydujesz się przyjąć od przewoźnika propozycję lotu alternatywnego, masz prawo do bezpłatnej zmiany rezerwacji na lot do Twojego miejsca docelowego oraz w niektórych przypadkach również do odszkodowania za utracony czas. Nie przysługuje Ci z kolei prawo zwrotu ceny biletu.
Jeśli jednak linia lotnicza zaproponuje Ci lot zastępczy, który nie jest dla Ciebie satysfakcjonujący (ponieważ odbywa się w mało dogodnym dla Ciebie terminie lub np. gdy koncert na który się wybierasz odbędzie się szybciej niż zaproponowany lot), możesz w takiej sytuacji podjąć decyzję o rezygnacji z podróży. Wtedy przewoźnik powinien zwrócić Ci pieniądze za bilet, ponieważ nie był w stanie wykonać zakupionej przez Ciebie usługi.
Dalej już tylko odszkodowanie?
W rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 ustalono kryteria przyznawania odszkodowań dla poszkodowanych pasażerów, których lot został odwołany. Zakwalifikowane zostały: loty obsługiwane przez linie lotnicze zarejestrowane w UE i których trasa obejmuje przynajmniej jedno lotnisko (startu lub lądowania) w UE oraz te obsługiwane przez linie lotnicze spoza UE i których wylot ma miejsce z lotniska w UE.
Dodatkowo spełnione muszą zostać takie warunki jak:
- Przyczyna anulowania lotu nie może zostać uznana za nadzwyczajną okoliczność
- Lot zastępczy, powinien dotrzeć na miejsce docelowe z przynajmniej 2 godzinnym opóźnieniem w stosunku do lotu oryginalnego
Oczywiście, pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie, jeśli przyczyna odwołania lotu leży w zakresie odpowiedzialności linii lotniczej.
Powiadomienie o odwołaniu lotu i zmianie planu podróży
W przypadku odwołania lotu pasażerom zwykle przysługuje odszkodowanie lub możliwość skorzystania z alternatywnego połączenia. Odszkodowanie nie zostanie jednak wypłacone, jeżeli o zmianie lotu zostali oni poinformowani co najmniej 14 dni przed zaplanowaną datą wylotu.
Odpowiedzialność linii lotniczych
Jeśli do odwołania lotu dojdzie z winy przewoźnika, przysługuje Ci odszkodowanie. Jest to forma rekompensaty za stracony czas. Natomiast zdarzenie, które miało miejsce na skutek zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności, zwalnia linie lotnicze z odpowiedzialności i obowiązku wypłaty odszkodowania. Do nadzwyczajnych okoliczności zaliczamy takie zdarzenia jak: złe warunki meteorologiczne uniemożliwiające odbycie danego lotu, zagrożenie atakiem terrorystycznym czy bird strike – zderzenie samolotu z ptakiem. Warto jednak pamiętać, że linie często nadużywają tego argumentu i uchylają się od wypłaty należności. Dlatego należy dokładnie zbadać faktyczną przyczynę opóźnienia.
To ile mi się należy?
W momencie, w którym pasażerowie dowiadują się, że przysługuje im prawo do odszkodowania, kolejnym pytaniem jest: o jaką kwotę mogę się ubiegać? Odpowiedź brzmi: to zależy od odległości pokonanej przez pasażera podczas lotu/ów. Kwoty odszkodowań w przypadku odwołanych lotów zostały określone w unijnym Rozporządzeniu (WE) nr 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 roku. Wysokość odszkodowania zależy przede wszystkim od długości trasy.
Kiedy mogę otrzymać zwrot pieniędzy, gdy mój lot został odwołany?
Odszkodowanie i zwrot kosztów biletu to dwie zupełnie różne rzeczy. Pasażerowie często mylą oba pojęcia, ale rozporządzenie uwzględnia możliwość otrzymania obu z nich. I to na raz! W przypadku odwołania lotu, zawsze masz prawo do lotu zastępczego, który pozwoli Ci dotrzeć do miejsca docelowego. Jeśli przewoźnik nie zapewni takiego lotu lub jeśli pasażer zorganizuje własną podróż do miejsca docelowego, będzie miał prawo do pełnego zwrotu kosztów biletu.
Ile mam czasu, aby złożyć wniosek o odszkodowanie w Polsce?
Niestety, jeśli chodzi o ubieganie się o odszkodowanie w Polsce, to termin przedawnienia jest jednym z najkrótszych w Europie i wynosi tylko 1 rok. Oznacza to, że pasażerowie mogą ubiegać się o rekompensatę jedynie do roku od daty zakłóconego lotu. W innych państwach UE termin przedawnienia mija zwykle po upływie 3 lat od daty zakłóconego lotu. Warto zatem sprawdzić, czy Twoje roszczenie może być kontynuowane w którymś z innych państw europejskich.
Co robić, aby móc ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lot?
Zachowaj wszystkie dokumenty podróży
- Dokumenty lotnicze: karta pokładowa, potwierdzenie rezerwacji, bilet elektroniczny (e-ticket), zawiadomienie o odwołaniu itd.
- Wydatki: taksówka, nocleg, posiłki, napoje itd.
*Zapisz dane lotu
- Numer lotu
- Harmonogram lotu (zaplanowany czas odlotu i przylotu)
- Długość opóźnienia (faktyczny czas odlotu I przylotu)
*Postaraj się dowiedzieć, jaka jest przyczyna odwołania
- Zapytaj personel pokładowy
- Sprawdź warunki pogodowe
- Sprawdź, czy inne loty również są opóźnione/odwołane
Nieprzewidziane sytuacje zdarzają się każdemu, a wypadki chodzą po ludziach. Jednak z każdej, nawet najdziwniejszej sytuacji jest jakieś wyjście. Kontakt z profesjonalistą pomoże odnaleźć się w gąszczu nawet najbardziej, niezrozumiałych przepisów i skutecznym zgłoszeniu roszczeń każdemu pasażerowi.
Adrianna Marzec
asystentka prawna, studentka prawa