- Najważniejsza zasada – informacja o cenie i jej obniżce musi być podana w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen.
Konsument musi z łatwością móc się dowiedzieć, ile ma zapłacić za towar lub usług oraz jaką zastosowałeś obniżkę. Nie możesz wprowadzać go w błąd, sugerując obniżkę ceny, której w rzeczywistości nie stosujesz.
Przykładowo jeżeli w twoim sklepie od dawna używasz czerwonej czcionki o w powiększonym rozmiarze do oznaczania obniżonych cen, a do regularnych czarnej w standardowej wielkości, to nie możesz oznaczyć zwykłej ceny tym pierwszym typem fontu.
Nie możesz też użyć liczb i słów, sugerujących obniżkę, jeżeli w rzeczywistości jej nie stosujesz – wielkie „-50 %” na twojej stronie internetowej lub wystawie sklepu stacjonarnego będzie wprowadzało klientów w błąd jeżeli niczego tak naprawdę nie przeceniłeś.
- Punkt odniesienia
Informując o obniżeniu ceny danego produktu, musisz podać jego najniższą cenę z 30 dni przed obniżką. Ta regulacja ma zabezpieczać konsumentów przed nieuczciwą praktyką, polegającą na znacznym, często fikcyjnym podniesieniu ceny, tylko po to, by zaraz potem spektakularnie ją obniżyć. Jeśli oferujesz dany towar lub usługę krócej niż od 30 dni, to masz obowiązek podać najniższą cenę od początku ich sprzedaży.
- Najniższa cena z 30 dni przed obniżką jest…
… dokładnie tym, czym jest, czyli po prostu „najniższą ceną z 30 dni przed obniżką”, a nie żadną „ceną referencyjną”, „ceną omnibus”, czy inną „ceną odniesienia”. Nie możesz również zastąpić tych słów jakimś symbolem graficznym, którego znaczenie będzie wyjaśnione w regulaminie sklepu czy w informacji, wyświetlającej się po jego kliknięciu.
- Podwyżko-obniżka
Nadal możesz dowolnie podwyższać ceny bezpośrednio przed promocją. Zawsze musisz jednak poinformować konsumenta o najniższej cenie z ostatnich 30 dni przed obniżką. Musisz to zrobić w sposób zrozumiały i niewprowadzający w błąd. Jeżeli wiec publikujesz informację o obniżce w stosunku do ceny regularnej lub innej np. obowiązującej bezpośrednio przed obniżką, to nie możesz wyeksponować tej informacji, kosztem informacji o rabacie w stosunku do najniższej ceny z 30 dni przed obniżką.
Przykładowo jeżeli w okresie 30 dni obniżyłeś cenę towaru ze 100 zł na 80 zł, a później podniosłeś ją do 160 zł, by na Black Friday znowu obniżyć ją do 80 zł, to nie możesz wielką, widoczną czcionką informować o rabacie 50% – konsument musi dostać jednoznaczną informację, że 80 zł to najniższa cena z ostatnich 30 dni. Nie możesz jej ukrywać rozmiarem czcionki, położeniem informacji czy kolorem, który zlewa się z tłem.
- Promocje się nie łączą
Jeśli w okresie 30 dni zastosowałeś kilka obniżek, to nie możesz epatować konsumenta informacją o wysokości rabatu, obliczonego od ceny pierwotnej, bo główną informacją musi być ta o różnicy w stosunku do najniższej ceny z 30 dni przed obniżką – np. jeśli cena twojego produktu początkowo wynosiła 100 zł, następnie obniżyłeś ją do 50 zł, a ostatecznie do 20 zł, to powinieneś wyeksponować informację o obniżce ceny o 60%, a nie o 80%.
- Obniżka cen nie jest obniżką ochrony konsumenta
Zastosowanie promocyjnych cen nie zmienia niczego wobec praw konsumenta. Nie możesz więc, niejako w zamian za rabat, ograniczyć jego prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość albo swojej odpowiedzialności za wady towaru.
- Gra na kodach
Informację o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką musisz podać również wtedy, gdy obniżka obowiązuje dopiero po wpisaniu kodu. Klient musi otrzymać taką informację najpóźniej z chwilą wpisania kodu.
Obowiązek dotyczy sytuacji, gdy obniżeniu podlega konkretny produkt, dana kategoria produktów lub wszystkie towary w sklepie. Nie musisz natomiast podawać takiej informacji, gdy to konsument decyduje, które ceny zostaną obniżone, a Ty nie masz na to wpływu – np. w sytuacji, gdy klient otrzymał kod, pozwalający na obniżenie ceny dowolnego produktu o 10 zł lub rabat na 10% wartości całego koszyka.
- Nagroda za lojalność
Jeżeli stosujesz rabaty tylko dla stałych klientów, to również musisz ich informować o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką, wynikającą ze skorzystania z programu lojalnościowego. W takim wypadki informacja o najniższej cenie z 30 dni musi zostać przekazana klientowi w chwili, gdy powoła się na swój status uczestnika programu, np. logując się na swoje konto w sklepie internetowym.
Pamiętaj, że obniżona cena dla członków programu lojalnościowego może stać się punktem odniesienia dla informacji nt. obniżki dla ogółu klientów – np. jeżeli posiadacze karty stałego klienta mogli uzyskać po zalogowaniu obniżkę ze 100 zł do 80 zł, a następnie obniżyłeś cenę do 60 zł dla wszystkich, to najniższą ceną z 30 dni przed obniżką jest 80 zł, a rabat wynosi 25% a nie 40%.
- Zapunktuj u klientów
Nie musisz informować konsumentów o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką, gdy udzielana im zniżka nie dotyczy konkretnego produktu, tylko polega na możliwości obniżenia ceny dowolnego produktu, poprzez wykorzystanie punktów, gromadzonych przez klienta w programie lojalnościowym.
Tak samo wygląda sytuacja, gdy klienci nie zbierają punktów tylko określony ułamek ceny każdych konkretnych zakupów, np. 10% ceny każdego zamówienia trafia na konto klienta, a zgromadzone na nim środku może wykorzystać do zapłaty za kolejne zamówienia.
- Transakcja wiązana
Często spotykanym typem promocji jest premiowanie zakupu większych zakupów określonymi bonusami, np. dwie sztuki w cenie jednej czy trzeci najtańszy produkt za złotówkę. W takiej sytuacji również nie podajesz informacji o obniżeniu ceny konkretnego produktu więc obowiązek poinformowania o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką nie ma tu zastosowania.
Maciej Sawiński
adwokat